Van goed naar excellent onderwijs

Een nieuw regeerakkoord met de titel: Van goed naar excellent onderwijs.

Altijd spannend om te zien wat de heren uit Den Haag nu weer aan voornemens hebben met het onderwijs.

De ambitie om tot de top vijf van de wereld te behoren is natuurlijk een makkelijke kreet. En veilig bovendien. Eerst maar eens verder lezen om te zien hoe de heren dit willen gaan bewerkstelligen.

Met het onderwijsveld willen wij tot afspraken komen
Super, maar wie wordt er bedoeld met het ‘onderwijsveld’? De VO-raad? Allerlei bestuurlijke instanties. Of, voor een aardschokkende verandering, docenten?

Talent meer uitdagen
Mooie zin, maar hoe gaat dit dan gebeuren? Door eerder Cito toetsen te geven, vaker te geven? Meer gestandaardiseerde toetsen in het VO? Daar staat helaas niks over in. Wat een misser. En nu maar hopen dat de nieuwe minister van onderwijs er wel wat mee gaat doen. En dan bedoel ik niet het uitbreiden van die zooi.

De positie van de leraar
Gevoelig punt. Immers, ik ben leraar. Als ik het goed interpreteer dan zal ik vanaf 2017 mij verplicht moeten registreren in het Lerarenregister. Opvallend dat voor veel andere beroepen zo’n register totaal niet ter sprake komt. Mooi contrast met de ‘stofkamoperatie’, want zo’n register is toch vaak een papieren tijger, waar veel tijd in gaat zitten. Allemaal mooie documenten maken met hoe goed je functioneert. Gelukkig kun je straks wel sneller ontslagen worden! Daar zijn we natuurlijk heel blij mee. Slecht functionerende docenten. Maar wat wordt daar mee bedoeld? Betekent dat je cijfers voor het SE en CE te laag waren? Functioneer je dan slecht? Of heb je misschien niet voldoende aandacht besteedt aan de basisvaardigheden?

Doelmatiger
Toverwoord voor allerlei zaken die ‘beter’ moeten. U dient hier te lezen: er gaat minder geld naar…

Waar moet dan wel over nagedacht worden?
Kijk eens naar:

  • Meer aandacht voor creativiteit, wat vindt deze regering belangrijker? Het feilloos kunnen opdreunen van de tafels of dat een leerling later in zijn/haar beroep het vermogen heeft naar andere oplossingen te kijken?
  • Gestandaardiseerde toetsen; waarom toch? Leer ze andere dingen aan.
  • Luister naar instanties als de Lerarenraad, niet alleen maar naar werkgevers.
  • Geef docenten meer vrijheid in hun lesstof.
  • Gelijke rechten voor iedereen. Waarom wordt ook het ‘groen onderwijs’ niet gewoon onder OC&W geschaard?
  • Kijk naar de eigen initiatieven van docenten voor professionalisering, zoals The Crowd.

Veel vragen en nu maar hopen dat mevrouw Bussemaker ook leest….

Advertenties

Tags: , ,

About svanderweide

Teacher in social studies at Stad en Esch, involved in a lot of things. Other likes: Apple, education, innovation, thecrowdNL, flipping the class, MOOC

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: